سایتهای اینترنتی این روزها بخش بزرگی از زندگی روزمره ما را تشکیل میدهند. میتوانید یک روز خود را بدون چک کردن تابناک یا خبر آنلاین، بدون دیدن قیمت جدید ارز، بدون بررسی جدیدترین تخفیفهای دیجی کالا تصور کنید!؟ از روی تراکتهای تبلیغاتی سوپرمارکت محل گرفته تا تابلوهای انتخاباتی، آدرسهای اینترنتی همه جا دیده میشوند! تا به حال به این فکر کردهاید که معنای دقیق سایت چیست و اصلا این پدیده از کجا و چگونه شروع شده است؟
میدانید سایتها چه انواع و اجزایی دارند؟
میدانید چه افراد و شرکتهایی به سایت نیاز دارند؟
دلتان میخواهد یک سایت داشته باشید اما نمیدانید از کجا باید شروع کنید؟
اگر به پاسخ این سوالها و بسیاری نکات دیگر در زمینه طراحی سایت علاقهمند هستید در ادامه همراه ما باشید. این جا در وبنا زیر و بم سایتهای اینترنتی را برایتان روشن میکنیم.
تاریخچه سایت چیست ؟
قبل از این که به اعماق تاریخ برویم باید اول موضوع بحث را روشن کنیم. تعریف علمی مفهوم سایت کمی پیچیده است اما به زبان ساده میتوان گفت:
یک وب سایت مجموعهای از صفحات به هم پیوسته است که از طریق یک آدرس قابل دسترسی هستند؛ صفحاتی که شامل متن، تصویر، قالبهای مختلف و … میشوند.
در سال ۱۹۸۹ شخصی به نام تیم برنرز لی (Tim Berners-Lee) پروپوزالی را ارائه کرد که شکل زندگی و ارتباطات بشر را برای همیشه تغییر داد.
او که با نام TimBL نیز شناخته میشود، مخترع World Wide Web یا شبکه جهانگستر است. نرمافزاری که به کاربران اجازه میدهد با استفاده از اینترنت هر کجا که باشند به اطلاعات مورد نیاز خود دسترسی داشته باشند.
این پروفسور دانشگاه ام آی تی در سال ۱۹۹۱ اولین سایت تاریخ را در آزمایشگاههای بنیاد علمی Cern رونمایی کرد. آدرس این سایت info.cern.ch بود و اطلاعاتی را در مورد همین پروژه منتشر میکرد.
اولین سایتها با کدهای ساده HTML نوشته میشدند. صفحات این سایتها شامل سرتیتر و پاراگراف و ابرمتن (Hypertext) بود که روی صفحه نمایش رایانههای مختلف به نمایش درمیآمد. در ابرمتنها از ابرپیوند (Hyperlink) استفاده میشد و از طریق این پیوندها کاربران میتوانستند به صفحات دیگر مراجعه کنند.
از توضیحات علمی بگذریم. چیزی که لازم است بدانید این است که وب سایتها بستر ارتباطی ساده و انعطافپذیری هستند که یکی از مهمترین دستاوردهای تاریخ بشر به شمار میروند و این تازه زمانی است که هنوز موتورهای جستوجو وارد بازی نشده بودند! (یک روز خود را بدون گوگل تصور کنید!)
انواع سایتهای اینترنتی
با یک نگاه کلی همه سایتها مثل هم به نظر میرسند، نه؟ البته رنگ و رخسار و مطالبشان متفاوت است اما تفاوتهای اصلی پشت پرده جریان دارد! سایتها را میتوان از جهات گوناگونی مانند نوع کاربری، ویژگیهای فنی و نسل تقسیمبندی کرد.
انواع سایت از نظر فنی
از دیدگاه فنی، سایتها به انواعی مثل داینامیک، استاتیک و … تقسیم میشوند.
سایت استاتیک
سایت استاتیک یا ایستا به سایتی گفته میشود که قابلیت تغییر یا آپدیت شدن ندارد. این سایتها با دو روش HTML و فولفلش نوشته میشوند. مزایای سایتهای استاتیک و پابرجا به شرح زیر است:
- برای طراحی سایتهای استاتیک نیازی نیست برنامهنویس حرفهای باشید. یک اچ تی ام ال کار هم میتواند فرایند طراحی را انجام دهد. به این ترتیب هزینه طراحی سایت پایین میآید.
- از آن جا که طراحی صفحات در سایتهای ایستا به صورت جداگانه انجام میشود، طراح میتواند هر صفحه را با ویژگیهای منحصر به فرد طراحی کند.
اما معایب این نوع سایت چیست ؟
- امکان به روز رسانی تنها توسط طراح سایت وجود دارد. در این حالت شما برای حذف و اضافه مطالب به تماما به طراح وابسته هستید.
- هزینه نگهداری این سایتها بالاتر است چون صاحبان باید هزینههای جداگانهای برای ویرایش مطالب به طراح بپردازند و نمیتوانند این کارها را شخصا انجام دهند.
- به دلیل این که به روز رسانی در سایتهای ایستا انجام نمیشود، نمیتوانند رتبه بالایی در موتورهای جستوجو به دست بیاورند. (تا به حال به صفحه دوم نتایج گوگل سر زدهاید!؟)
- این سایتها انعطافپذیر نیستند و امکان برقراری ارتباط میان کاربر و مدیر در آنها وجود ندارد. به همین دلیل کاربران علاقهای به سایتهای ایستا ندارند.
سایتهای داینامیک
سایت داینامیک یا پویا به سایتی گفته میشود که انعطافپذیر باشد و امکان ویرایش را در اختیار مدیران قرار دهد. این سایتها با سیستم مدیریت محتوا یا CMS طراحی میشوند.
با داشتن این سایتها نیازی نیست خوره کامپیوتر باشید یا برنامهنویسی بدانید تا بتوانید به راحتی به مطالب سایت خود دسترسی داشته باشید، هر وقت دلتان خواست آنها را تغییر بدهید و به روز رسانی کنید. سیستمهای مدیریت محتوای متعددی وجود دارند که وردپرس یکی از شناختهشدهترین آنها است.
سایتهای داینامیک، یا مبتنی بر برنامهنویسی طراحی میشوند یا به صورت فلش داینامیک. سایتهای فلش داینامیک در بستر ادوب فلش نمایش داده میشوند و به همین دلیل سنگین هستند. سایتهای سنگین دیر بارگذاری میشوند و در موتورهای جستوجو رتبههای پایینتری دارند. این سایتها هر چند که حوصله آدم را سر میبرند، زیبا و جذابند و برای کاتالوگهای معرفی محصول یا محتوای هنری مناسب هستند.